حتما برای اکثر رانندگان خودروهای با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده است که در هنگام تعویض دنده دستی دنده عقب، صدای ناهنجاری را شنیده‌اند! این تغییر صدا برخی از راننده‌ها را دچار نگرانی می‌کند به‌طوری که به سلامت فنی جعبه دنده و یا گیربکس خودرو خود شک می‌کنند. این صدا نتیجه فعل و انفعالاتی در سیستم چرخ دنده‌ها می‌باشد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

در سیستم‌ انتقال قدرت دستی، بیشتر از دنده‌های مارپیچ استفاده می‌کنند اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده‌ها دارد که به چرخ دنده ساده معروف است .

دنده‌هایی که نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ایجاد می‌کنند همه مارپیچ هستند (مانند: دنده یک،دو و سه). دندانه‌های مارپیچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی که دو دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر می‌شوند، تماس دندانه‌ها در پایان یک دندانه شروع می‌شود و این تماس به‌صورت تدریجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده می‌شود.تا زمانی که دو دندانه به‌صورت کامل در حال درگیری هستند این درگیری تدریجی باعث می‌شود که چرخ دنده‌های مارپیچ ملایم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل کنند.

به‌دلیل وجود زاویه در دندانه‌های دنده‌های مارپیچ، بیش از یک دندانه در یک زمان در این نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگیر هستند که این نوع برخورد و یا سایش باعث می‌شود که این چرخ دنده‌ها قدرت بیشتر، با تنش کمتری داشته باشند.

تنها مشکل در مورد چرخ دنده‌های مارپیچ این است که آن‌ها به سختی در کنار هم و در خارج از درگیری به‌هم می‌لغزند. در یک سیستم تعویض دنده دستی، دنده‌های جلو در حالت درگیری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده کنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می‌کنند.

دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به‌عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد(چرخ دنده ساده بزرگ در سمت راست شکل زیر)

علت صدای گیربکس موقع دنده عقب رفتن

چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده دیگر، در زمانی که نیاز به تغییر جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشیم بر روی هم می‌لغزند (با هم برخورد می‌کنند).بیشتر چرخ دنده‌های بکار رفته در سیستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند. سه چرخ دنده که مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌های ساده به‌شمار می‌روند.

دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقیم، در مقایسه با چرخ دنده‌های مارپیچ، لغزش بیشتری نسبت به هم دارند. هنگامی که دندانه‌های چرخ دنده با یک چرخ دنده ساده درگیر است، به‌جای این که به آرامی لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد می‌کنند. این واکنش موجب بروز اندکی سر و صدا و نیز افزایش تنش بر روی دندانه‌ها می‌شود. هنگامی که صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده‌ها می‌شنوید، آن صدای تغییر وضعیت و چرخش دنده خودرو است؛ صدایی که می‌شنوید صدای برخورد و درگیری دنده‌های ساده عقب با یکدیگر است. از این‌رو می‌توان گفت که این امری طبیعی و عادی است و مشکلی وجود ندارد.

کی لس استارتر خودرو در اصفهان

دوربین خودرو 360 در اصفهان

کروز کنترل در اصفهان

نصب شیشه دودی خودرو در اصفهان

خرید مانیتور خودرو در اصفهان

نصب گیر خودرو در اصفهان

خرید گیر سیم کارتی در اصفهان

نصب سیستم صوتی در اصفهان

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب دکمه استارت در اصفهان

نصب سنسور دنده عقب در اصفهان

نصب کاور بدنه در اصفهان

ردیاب زیتونیکس در اصفهان

گیر زیتونیکس در اصفهان

نصب آپشن خودرو در اصفهان

نصب آینه تاشو برقی خودرو در اصفهان

ساخت تخته شیب و فایبرگلاس در اصفهان

استریو آرام در اصفهان

نصب GPS در اصفهان

نصب گیر تصویری در اصفهان

نصب مانیتور سر صندلی در اصفهان

نصب دوربین دنده عقب در اصفهان

 

منبع: خودرو دات نت


آپشن خودرو | استریو آرام

علت صدای گیربکس موقع دنده عقب رفتن

دنده ,اصفهان ,چرخ ,نصب ,خودرو ,دنده‌های ,در اصفهان ,اصفهان نصب ,دنده عقب ,چرخ دنده ,خودرو در
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها